Friday, December 14, 2012

Hati Manusia, Allah yang jaga

Hati Orang ni, kita takboleh jangka.

Macam hati kita jugak. Kadang kita tahu apa kita nak, kadang kadang taktahu.

sampai kadang kadang memang rasa, Allah je yang tahu apa dalam hati kita, mahupun orang lain.

Hubungan Allah dan hubungan kita dengan manusia memang akan berkait.

Bila hubungan dengan Allah betul betul elok dan benar, inshaAllah hubungan dengan manusia takde masalah.

kat sini, bukan lah kata takkan ada org tak suka kita. Takkan ada orang yg boleh sangka buruk or buat jahat kat kita.

tapi, ia nya hubungan/layanan kita terhadap orang : cara cakap, cara layan, mudah maafkan/minta maaf, mudah berterima kasih. segala yang ma'ruf tu la. Mungkin kita ada TER buat salah tanpa sengaja. ada hati TERsakit atas kata/kata atau perbuatan kita.

andai tahu, ringankan je mulut utk mintak maaf. Allah tahu hati siapa benar benar ikhlas dan bila Allah dan kita ada hubungan yang baik, Allah akan permudahkan.

mungkin orang yg buat salah dengan kita akan terbuka hati. atau org yang kita terbuat salah tu, kita turunkan ego utk meminta maaf.

Bagi setengah orang, mungkin niatnya baik tapi cara salah. bila cara salah. Bukan hati takmahu terima, tapi hati kita tersilap menilai hati org. senang senang berkata kasar, senang senang berkurang ajar, senang senang bg layanan " eh i know better, kau tahu apa, kau buat salah, aku yg betul. jd walau cara aku salah, tp niat aku betul, jadi kau kena terima je.There's now way la nak mintak maaf"

Tak, tak jalan macam tu.

Dosa dengan Allah, andai bertaubat, Allah ampunkan InshaaAllah. Dosa sesama manusia? Kalau betul dia terasa kat hati. Boleh kena virus hati kita juga. Mungkin dia ada buat salah tapi masa sama,Kita dah buat salah, tapi tanak mengaku/ tanak mintak maaf. Biar kita jadi orang yg minta maaf dan maafkan.

Allah kan tahu semuanya. Allah kan tahu hati kita. Jadi takkan pernah rugi utk berhati hati . kita hidup bermasyarakat. kalau susah nak tolerate dan respect. Susahlah jugak dapat kat kita. Kalau Allah nak bagi cash, senang je nak bg orang buat balik kat kita.

Tapi itu pun kira ok. kalau kena kat akhirat? NAUZUBILLAH.

Mintak pada Tuhan. Jaga lah hati aku, hati dia, hati semua. InshaaAllah DIA pemudahkan segala urusan atau niat kita pada seseorang.

Orang boleh kata. boleh caci. boleh suka suka je sebar fitnah melulu macam habis tahu segalanya. macam memang sedara dah. tahu setiap perkara yang berlaku dan apa yang difikarkan.
Tapi tulah, hati orang. Mak pesan, Allah yang pegang. Allah yang jaga.

Jadi perlindungan tu mintak kat siapa? Yes DIA. Ada satu masa , bila orang yg kita berbuat baik tu tak buat benda yang sama, kita rasa mcm " Eh serious malas nak jadi baik dah dekat dia, sumpah malas. sakit hati."

Tapi bila fikir balik, kalau dia beri tahi pada kita , dan kita beri balik. kita lagi takde akal. walhal, segala yang baik tu Allah tahu. Bukan dia, Allah akan bagi balik. Kalau tak dunia , kat akhirat. mungkin dua dua. mungkin bukan orang tu tapi Tuhan bg org lain yg kita tak pernah sangka yang akan buat baik sangat pada kita. Rezeki. Kita bukan tahu dr ceruk mana nak datang. Kan?

Berterima kasih. kadang kadang bukan tentang berkira. tapi setiap manusia, suka bila dihargai. rasa jadi manusia berguna atas muka bumi. magik. besar mana pun seseorang tu buat , bila dapat ayat ringkas je . "terima kasih." , cukup. cukup rasa dihargai dan lagi rasa tergerak hati tu utk buat sesuatu. ikhlas tu makin rasa kuat. lagi rasa senang hati.

Macam setiap inci setiap perkara walau kecil mana pun Allah bagi, bila kita tgk setiap bucu hidup kita, bila bersyukur. Allah bagi lebih. Kan?

syukur,bukan hanya kata kata tapi minta tuhan. dalam doa. " jaga hati aku. jaga akhlak aku. andai diberi kelebihan walau pun satu, izinkan hati aku bergantung hanya pada yang SATU. jadi khalifah yang berguna." solat, tiang. mungkin kat dunia, ada org ada segalanya. diorang kata chill. tapi bila tetibe rasa tak tenang terus kata hidup ni tak adil.palat. semua benda tah apa apa. terus salahkan takdir. terus rasa nak mati. padahal. waktu Tuhan bagi segala yang kau minta, ada sujud dan hargai pemberian DIA? *hah setepek kena kita kita ni kadang kadang leka*

aku dengar mak & kawan kawan dia borak. aku ada kat situ. pendengar. pemerhati. mcm mana orang orang yang hebat. yang byk berbakti pada masyarakat. popular. kaya raya. semua ada. tapi, hati tak tenang.

Hm . ha'ah.Jauh. Tiada Tuhan dalam hati. Tahu, Tuhan tu ada. tapi tak pasti. pada siapa dan apa.jadi hubungan hati dengan hati dengan YANG MAHA ESA tu, tiada permulaan. maka tiada pengakhiran. hati meronta je, " aku dah buat segala perkara baik, tapi masih hati tak tenang. rasa semua serba tak kena."

"Allah je tahu siapa yang benar benar MENCARI hidayah." manusia lain nampak orang tu sedang cari hidayah. Tapi well, Allah je yang tahu.

lagi sekali.

kira pemberian. bukan ujian. orang ada macam macam. orang bukan sempurna. orang kadang kadang lupa. dan orang tu kita pun sendiri. Takboleh nak expect semua yang kita sangka orang akan buat. macam kita pun, bukan kita buat selari dgn yang org expect kan. jadi, bagi yang terbaik. seboleh bolehnya jangan cari pasal dengan orang kalau " pasal" tu kita tak suka org buat kat kita.

nak menangis ke apa. menangis je. sebab kadang kadang menangis bukan sebab lembik, tak kuat. tapi sebab kuat tu la. kita menangis dan adu pada tuhan instead of meroyan and sebar pada semua orang. masalah kita pun sebenarnya, bukan semua orang faham. tup tup disalah ertikan pulak. Biar org nak assume apa dari terbuka aib diri sendiri & orang lain. At the end, truth will reveal. Allah janji,

ingat ni je. apape yang Allah bagi. baik buruk. kalau kena cara kita tangani. Allah upgrade Iman kita. susah. tahu. but well, tak susah tak bernilai. ye dok?

" How wonderful is the case of the believer ( orang2 yang beriman). There is good for them in everything and this applies only to a believer. If prosperities ( good thing) attends him, he expresses gratitude (grateful) to Allah and that is good for him. And if adversityn(bad thing) befalss him, he endures (face,handle) it patiently and that is better for him." - Riwayat Muslim.

sebak. aku memang orang biasa. yang ada masa lampau. ada salah silap tersilap. yang aku rasa mcm aku memang harap aku tak pernah buat this and that. Tapi kalau takde lampau, takdelah sekarang dan akan datang. Bila tgk kelebihan orang lain, ingat. kita pun ada. bila tgk kesusahan kita, ingat, orang lain ada lebih teruk.

Cakap pasal palestine. kerap aku dengar lagi lagi org yang ke sana. walau ujian mereka tak terkira. senyum masih di muka. layanan baik masih diberi hati terbuka. well, semestinya. sebab diorang ada ALLAH dalam hati mereka. Aku nak menangis. ini yang kita kata, mungkin tak kenal tak pernah jumpa. tapi aku jatuh cinta pada mereka.

itu yang kita kata orang yang kuat. thought yang datang dan rasa, ini yang betul betul kita kata orang yang indah. terima dan redha , hati diorang tenang. bukan tak risau. tp itu yang kita boleh panggil. kehidupan. hati diorang "hidup." INDAH. YA ALLAH.

Better late than never. 

Kadang kadang bila kita minta sesuatu utk dimiliki pada Tuhan dan diberi hint itu bukan terbaik utk kita, mungkin dah tiba masa minta miliki hati yang Redha & minta hanya yang terbaik dariNYA.



p/s: Aku menulis. bagi peringatan pada diri sendiri juga. aku manusia biasa. takde alim takde sempurna. nak jadi yang lebih baik. takkan nak sendiri je. aku pun rasa dimotivasi dari sekeliling.orang dan kejadian. sharing is caring. Tulis berdasarkan kebenaran.pengalaman. diri sendiri. Orang sekeliling. macam yang dikata. hati orang, lain lain kan * senyum *


60 comments:

Nur Khaleda said...

Dena,good entry. Ni kalau dapat masuk iluvislam.com best ni. Hehe. Hati kita,kita jaga. Jaga diri supaya diri dapat jaga hati. Emmm. Eda baru kat blog,pls follow bck :)

Ainol's said...

Bismillah, dena, kita dah baca dah.. YA Allah. dena apa yang dena tulis ni sama dengan apa yang kita rasa baru baru ni. dena, mungkin kita takde niat pun, tapi tiba2 orang lain salah faham, so how? kita beralah nak senang cerita. sebab Allah sentuh hati kita. lagipun kita fikir tak elok masam muka. Dena, thankyou so much for writing this entry ! And dena, lastly, I adore you as a muslimah, a good daughter & wife and Ummi to be. InshaaAllah.pray for you. *pray for me utk dapat jodoh mcm dena* hehe. xoxo :)

Ainol's said...

Bismillah, dena, kita dah baca dah.. YA Allah. dena apa yang dena tulis ni sama dengan apa yang kita rasa baru baru ni. dena, mungkin kita takde niat pun, tapi tiba2 orang lain salah faham, so how? kita beralah nak senang cerita. sebab Allah sentuh hati kita. lagipun kita fikir tak elok masam muka. Dena, thankyou so much for writing this entry ! And dena, lastly, I adore you as a muslimah, a good daughter & wife and Ummi to be. InshaaAllah.pray for you. *pray for me utk dapat jodoh mcm dena* hehe. xoxo :)

Anonymous said...

assalam kak dena.. thanks for this meaningful entry. terasa dekat sangat kat hati ni. terasa macam berhadapan dengan cermin and reflect balik my old days. mohon share entry dena ye :) thanks again and i hope your baby will be a good muslimah as his/her ummi.. <3

Anonymous said...

assalam kak dena.. thanks for this meaningful entry. terasa dekat sangat kat hati ni. terasa macam berhadapan dengan cermin and reflect balik my old days. mohon share entry dena ye :) thanks again and i hope your baby will be a good muslimah as his/her ummi.. <3

Zeaf I-sahus said...

nice entry..

Unknown said...

dena, this is y kenapa sampai skarang kita xpernah lekang nak bca entri terbaru dena.

dena ur thought mmg matang n dekat dgn hati semua org. sgt bermotivasi ;)

hope u always be success in ur life.

fifi said...

salam dena. this is such a beautiful, lovely & meaningful entry at this time for me. entry ni kena sangat dengan keadaan saya sekarang ni. thanks. :) semoga dena & baby dena sihat sentiasa di sisi jagaan suami, family & Allah SWT. mohon share. terimakasih.

aSz0305 said...

entry yang menarik dena...
meresap ke dalam hati

Anonymous said...

assalammualaikum akk i like your entry..yes..myb you should be caunselor..hehe btw i like reading your post here..and good job sis..you are talented women..i really proud of u..so such a great women..and hope your family happy forever.

yana zuera said...

good sharing dena!. :)

nabila azmi said...

Berterima kasih. kadang kadang bukan tentang berkira. tapi setiap manusia, suka bila dihargai. rasa jadi manusia berguna atas muka bumi. magik. besar mana pun seseorang tu buat , bila dapat ayat ringkas je . "terima kasih." , cukup. cukup rasa dihargai dan lagi rasa tergerak hati tu utk buat sesuatu. ikhlas tu makin rasa kuat. lagi rasa senang hati.

Macam setiap inci setiap perkara walau kecil mana pun Allah bagi, bila kita tgk setiap bucu hidup kita, bila bersyukur. Allah bagi lebih. Kan?


nk copy ayt ni ltk dkt fb..harap xkesah..suke entry nih..sgt muhasabah diri..thanks awk=)=)

nhdaughter said...

terbaik ! this is awesome ! *thumbs up *

Unknown said...

subhanallah. very nice entry dena ! sangat memberi makna :)

Farasyaz said...

Yeah nice entry. :)

Farasyaz said...

yeah nice entry! :)

nabila azmi said...

suke entry ni.

Akmal Khalidah said...

Kak dena, best sangat entry ni! Rasa tersentap pun ada :') Kita ada baca dalam satu buku tu. Kalau buat satu kebaikan, jangan mengharapkan terima kasih drpd manusia sebab manusia ni mmg kedekut nak ucap terima kasih. Buktinya, dengan Pencipta dia sendiri pun dia tak pernah nak ucap terima kasih/bersyukur. Suka sangat entri ni!!! :D

Take care, kak dena :D

p/s : Lawa header (;

yanadzone said...

Just stumbled upon this meaningful post. He's The Great. Thanks Dena.

Unknown said...

syukran sis..love you

Yasmin Yusuf said...

good job kak dena..boleh dapat motivasi.do hit my blog too..i do always read ur entry n most of ur entry is splendid! :D

Yasmin Yusuf said...

good job kak dena..boleh dapat motivasi.do hit my blog too..i do always read ur entry n most of ur entry is splendid! :D

atynn sephia said...

thanks kak dena .nice entry :)

Unknown said...

Assalamualaikum kak dena, terus terang saya cakap, saya suka sangat style shawl kak dena. Kak dena boleh tak buat tutorial? Post kat blog ni je. Mohon reply kak dena. Saya berharap sangat kak dena akan buat a.s.a.p sebab ramai dah request kak dena buat. :)

Anonymous said...

Hampir hampir nangis baca thanks :)

Unknown said...

Assalamualaikum hai Dena :D
Entri yang sangat positif. Awak seakan memberi semangat dan masa membaca sy membayangkan awak sedang memberi motivasi kepada saya :)

saya suka awak punya penampilan, Muslimah yang sangat sejati, Love you Dena :)

Unknown said...

Entry yg positif, really inspire me, tq Dena. Kalau xkeberatan boleh lah singgah blog tasya schanatasya.blogspot.com/. Tasya ada jual mask, from korea. RM4 ja satu. Murah but berkesah hehe. Jaga baby elok elok. Have a good day Dena ^^

Cik Yana said...

That's so true, dear. Other than ALLAH, we the only one who knows who we are :)

HELLO KITTY Cik Yana VS HELLO KITTY Encik Samsung

wisata outbound malang said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :) terima kasih ....

Miss Pija said...

Nak like banyak kali boleh?hehe

This entry would mean so much to me sis.Alhamdulillah, Allah gerakkan hati akak untuk buka blog adik.

Keep up this kind of writing ;)

mrs ellipsoid said...

nice entry sis dena..i love to read you entry.. do follow me sis dena
http://uminadirahzainalabidin.blogspot.com/

Aku Syah said...

terima kasih dena..for this entry..sy kerapkali berhadapan dengan situasi seperti yg dena katakan..saya selalu ckp pd mak saya, kenapa hati saya xtenang..saya ingat saya kena penyakit hati..apapun terima kasih dena..entry ini memuhasabahkan diri saya..kekalkan..kata-kata awk memberi saya inspirasi..terima kasih..

CikguShasha ^ ^ said...

alhamdulilah, late is better than never, macam yg saya bace dalam buku " Wadah Cinta Solehah" :)

Unknown said...

Hai. Assalamualaikum :") Kak Dena, nice entry. Love it.

ichieqa said...

nice entry =')

Unknown said...

assalamualaikum dena, nice writing! apa yg awak share ni pernah berlaku kat saya and saya rasa semua org pernah alami..btw, hati dan perasaan org sukar nk jangka, kadang2 bila kita buat sesuatu, ada yang suka dan dh pasti ada yg membenci..for me, jadi diri kita yg sebenar, insyaallah org akan dpt terima :)

Fatin Radzuan said...

nice entry

outbound malang said...

nice day :)
hargailah hari kemaren,
mimpikanlah hari esok,
tetapi hiduplah untuk hari ini.
bagi-bagi motivasinya yaah...

Nur Shaidatul said...

assalm..sentias bce n tunggu entri kak dena yang terbaru .xpenah jemu..always motivated. thanks alot..jemput jenguk blog kite yng xseberape tue jugak ea..www.cikcahayabulan.blogspot.com

Aei said...

Hati manusia mmg lain2..rambut je same hitam..
ape pon kita kene sentiasa bersangka baik pada org.. :)
never judge.
http://aeidahlatiff.blogspot.com

Aei said...

Hati manusia mmg lain2..rambut je same hitam..
ape pon kita kene sentiasa bersangka baik pada org.. :)
never judge.
http://aeidahlatiff.blogspot.com

Cik Tanpa Nama said...

allahurobbi...thanks sis dena for this kind of post...it motiuvated me a lot...btw,,,congrate for becoming ummi ;D

Cik Tanpa Nama said...

allahurobbi...thanks sis dena for this kind of post...it motiuvated me a lot...btw,,,congrate for becoming ummi ;D

NJihe.am said...

singgah sini, dah lama tak tengok entri Dena :)

Unknown said...

eh im already visit you please visit mine back ..
www.lovelyguccigucca.blogspot.com

and

Done Follow ! :)

Unknown said...

thniah for the baby :)

Fatonah Allan said...

Thankz Dina, sangat bermakna entry ni dan dekat dihati.. Me adore you too as a muslimah, a good daughter & wife and Ummi already be. Semoga semuanya selamat dan dipermudahkan perjalanan kita InshaaAllah.. ^_^

Ida Ahmad Azni said...

salam,dena.. thanks for this post... jemput baca entry ida di http://ceritera-ida.blogspot.com/2013/01/indahnya-bercinta-selepas-nikah.html

ida ada wat review tntg ur married life..

Ida Ahmad Azni said...

salam,dena.. thanks for this post... jemput baca entry ida di http://ceritera-ida.blogspot.com/2013/01/indahnya-bercinta-selepas-nikah.html

ida ada wat review tntg ur married life

Ida Ahmad Azni said...

salam,dena.. thanks for this post... jemput baca entry ida di http://ceritera-ida.blogspot.com/2013/01/indahnya-bercinta-selepas-nikah.html

ida ada wat review tntg ur married life

pelanginadia said...

cik pelangi berkata...cantik2...jom singgah blog nie...www.pwlanginadia.blogspot.com...banyak2 brang up to date

Unknown said...

Hi, monink..

Minat nk beli blouse/peplum..
promotion RM30 include postage..

http://ohamgi.blogspot.com/

Unknown said...

Hi, monink..

Minat nk beli blouse/peplum..
promotion RM30 include postage..

http://ohamgi.blogspot.com/

Unknown said...

salam..
kami kawan wawan..
arini wawan xdtg keje..
kami rindu die sgt2..
tolong kirim salam dkt die..
tp....
sebenarnye kami ade 1 permintaan..
tolong la tulis 1 entry psal kitorg ni..
kami nk famous jugak..
plssss..
terima kasih kerana baca.. :D
harap comment ini di pertimbangkan..

Unknown said...

kak dena, bila nak update blog? nak cerita pasal baby baru and your new life. please kak dena. :) selalu view tapi takde updates :(. reply me asap. i would glad to hear more story from you :)

SN said...

nice entry kak x']

Myra Abdullah said...

Masyallah.
semoga ALLAH SWT membuka hati kita semua.Amin =D

anyway dena.Good entry.thank you.

Sakinah said...

:)

TinTa IzTifa said...

masa lampau..sume org ad..alhamdulillah.kena sdar ksilapan kite even mslh tu bukan berpunca dri kita sndri. Allah sdg menjga hati kita dri terus dibuai kelalaian..;)

TinTa IzTifa said...

very good!bile bnde dh jadi dpn mata kta bru nak sedar smua tu.alhamdulillah diberi kesedaran sblm lebih lama terhanyut dek duniawi..